Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)
Hej Poul
Det er da glædeligt at høre at der er potentiale til at flytte noget gods over på jernbane.
Ja. Man kunnehurtig starte med at lafe alle lastbiler fra Padborg til Sverige blive sat på en rullende landevej direkte til Frederikshavn.
Formentlig er der så nanhe at der var afgang med 30 lastbiler hver time i begge retninger.
Tilsvarende til Hirtshals mod Norge. Her var der nok kun basis for afgang h er 2. Time.Men det er hverken Banedanmark eller DSB/DB interesseret i eller vores politikere.
Jeg har spurgt Transportministeriet om godstransport fra Norge via Hirtshals. Svaret var at de ikke er interesseret i at hjælpe, da det er en privat havn.
Her er bla. bla. bla. svaret:
Tak for dine henvendelser af 23. juni 2018 og 9. oktober 2018, vedrørende spørgsmål om jernbanegodstrafikken i Nordjylland.
Jeg skal indledningsvist beklage den lange sagsbehandlingstid, som skyldes travlhed i ministeriet.
Det er nogle spændende spørgsmål, du rejser. Helt overordnet har der igennem flere år været arbejdet med strategiske overvejelser om infrastrukturinvesterin-ger. Det er meget forskelligt, hvor langt de enkelte planer er kommet. Størrel-sesordenen er også meget forskellig og spænder fra Lynetteholmen og en Kat-tegatforbindelse til mindre opgraderinger af eksisterende infrastruktur. Du kan læse mere her: Transportinfrastrukturprojekter
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen udarbejder strategiske analyser af gods på bane og prognoser for udviklingen af jernbanegodstransport. For mere herom, kan jeg henvise dig til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside via føl-gende link: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, jernbanegodstrafik.
Jeg kan også henvise dig til rapporten Fremme af gods på bane fra januar 2016, som omhandler mulighederne for at skabe grundlag for, at en større an-del af godstransporterne i Danmark sker med jernbane. Du kan finde her rap-porten via følgende link: Fremme af gods på bane.
For så vidt angår dit spørgsmål om godstransport fra Norge igennem Jylland, gør der sig et særligt forhold gældende, idet ingen af havnene i Nordjylland er statsligt ejede. Den kombiterminal, som eksempelvis er bygget i Hirtshals, er således Hirtshals Havns, og opført med et statsligt tilskud.