Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)
Der er et klart marked på Nord-Syd korridoren gennem Jylland, men en række hindringer i infrastrukturen (mgl. kørestrøm, begrænset kapacitet, begrænsninger på toglængde, særligt dansk onboard system osv osv).
Selv om det er indlysende at et international el-lokomotiv er at foretrække til opgaven, så har jeg stadig svært ved at se at hele forretningsgrundlaget falder til jorden ved at køre dansk udstyret diesel loko til/fra Padborg og skifte lokomotiv der. Der må da være en række fordele: dieselmateriellet er afskrevet, nemt at overholde hviletidsbestemmelser, lokalkendte loko-førere osv.
Uddrag (til dels frit fra hukommelsen) fra en et konkret projekt om at køre til Hirtshals:
Operatøren skal have et diesellokomotiv og aftale om et mere i reserve
Toglængden begrænses af overhalingsmulighederne undervejs, samt maks sporlængde i Hjørring og på terminalen i Hirtshals. Ingen steder er lavet til de 835 meter, man ellers kan køre med.
Der kræves onboard udstyr på diesellokomotiverne - hvilket efter sigende er meget dyrt.
Der skal bruges rangist i Aarhus, Hjørring og Hirtshals - og du kan risikere at skulle bruge to sæt personale.
Det har indtil videre været meget svært at finde en sammenhængende køreplan fra Padborg til Hirtshals og retur, der matchede med færgeafgangene - primært grundet manglende kapacitet mellem Aalborg og Hirtshals
Lokale støjkrav i Hirtshals har også været nævnt som årsag.
En lastbil kan køre fra Hirtshals til Padborg og retur på en arbejdsdag, en togstamme fra Verona kan ikke nå fra Padborg til Hirtshals og retur på samme dag, derfor skal du betale yderligere en togstamme (mener lejeprisen pr vogn er omkring 70 Euro pr dag, og der er ca 18 vogne i toget)
/Lasse