Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)
Lige nu står staten med en investering på 150-200 mio. i Esbjerg fordi man ikke brugte det dobb. eller mere til at etablere 1 x 800 mtr. spor nede på havnen i stedet for 2 x 400 mtr, der IKKE er rentabel for godsoperatørerne.
Den statslige investering i Esbjerg var på 58,5 mio kroner inkl 30% reserve, altså omkring 41 mio kroner, hvis projektet kunne gennemføres til den lovede pris. Dette svarer til max halvdelen af den samlede investering, idet Esbjerg Havn skulle betale resten. Størstedelen af statens omkostninger gik til sporforbindelsen oppe fra stationen, som man med lidt god vilje egentlig kunne kalde almindelig fornyelse af det eksisterende spor, og dermed noget, der nok kunne være afholdt indenfor BDKs almindelige rammer.
Det fremgik desuden af beslutningsgrundlaget, at den "rigtige" løsning til håndtering af lange tog med strækningslokomotiver ville koste omkring 275 mio kroner (hvis jeg husker ret) inkl. 30% reserve. Altså omkring 192 mio kroner ialt - hvor man her valgte at gå efter en ringe løsning til ca 82 mio kroner.
/Lasse