Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)
Det springende punkt er vel hvor meget man tror på Kattegatforbindelsen og hvor vigtige direkte tog er. Grundmodellen i køreplanen nu, hvor 5 IC3 kører sammen til Fredericia og bliver skilt bliver nok ikke videreført med nye togsæt – det er i hvert fald ikke et krav i udbuddet. Bliver der købt rigtige højhastighedstog kommer de nok til primært at køre på hovedbanerne til Esbjerg og Aalborg, selvom det kan tænkes de kan køre videre. Så kan der laves et IC-koncept hvor nogle af sættene har batterier (så samme split som med IC3/ER4), men spørgsmålet er om ikke de fleste vil hoppe over i et af de hurtigere lyntog hvis de har muligheden.
Med den nye regering og alle de udgifter de får bliver Kattegatforbindelsen ikke til noget.
De 60+ mia. kr som det ville koste at forsyne alene broen med jernbane, kunne bruges bedre til en ny østjysk højhastigsbane fra Aalborg til Kolding med plads til 4 spor og enten bus eller lettogforbindelse fra de forskellige jyske byermellem de Aalborg og Kolding.