Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Engelbrecht tilbage på hjemmebane (Trafikpolitik)

af steenth, 7/7 2019, 14:03 (1968 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

så bliver det dyrt hvis det overføres på Fredericia-Aarhus hvis gør det uden nyt sikringsanlæg.

Uden iøvrigt at forholde mig til pris eller kontrakter: "Dyrt" i forhold til hvad? Med el til Aarhus i eksempelvis 2024, som der sikkert tidligere har været lovet, ville DSB kunne slippe for at bygge togværksted i Fredericia, og de Nye Tog kunne indsættes mellem København og Aarhus fra levering (massive driftsbesparelser)

Prisen, som BDK løselig har givet politikerne, var på en 1. mia. kroner for immunisering på Fredericia-Aarhus-Aalborg, som kun skal bruges få år. Det er højt beløb, når jeg kender flere andre gode anlægsprojekter, som godt kunne rummes inde for det beløb. Og rammen af anlægsprojektet må prioriteres hårdt.

Tilsvarende kunne godsoperatørerne undgå den bekostelige ETCS installation i flere tudsegamle diesellokomotiver, ved at køretråden kom først.

Kan el-lokomotiver med last mile nå havne i Aalborg og Hirtshals? Hvad med Herning, hvis ikke elektrificering dertil ikke bliver genoplivet. Og Thyborøn... på et eller andet tidspunkt må der komme diesellokomotiver, som kan komme til de steder, som er for langt væk til en køreledning.

Men der er gab flere steder imellem man tager nyt signaler og køreledninger i drift. Jeg bliver spændende se hvordan det går de første steder. For der skal frigives diesel-materiel for at det kan hænge sammen.

Den helt store udfordring er nok mere, at "dyrt" ikke defineres af dem, der har det samlede økonomiske ansvar. Derfor får vi næppe en objektiv helhedsanskuende udregning, der ville vise, at nok er det "mange penge", men det er ikke "dyrt" at få prioriteret el til landets næststørste by så hurtigt som muligt, frem for at lade jernbanen vente og forbløde...

Jeg har også fokus på andre projekter end bare elektrificering og nyt signalsystem til Aarhus og Aalborg. For plan B projektet vil tage midler fra andre gode projekter. Det kan jeg ikke lide.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DSB MO1888ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak