Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Engelbrecht tilbage på hjemmebane (Trafikpolitik)

af Togbus, Foldingbro, 3/7 2019, 09:32 (1972 dage siden) @ Peter Christensen

Elektrificering kan ses som en nem, lavthængende frugt; lige til at plukke og arbejdet skal laves uanset.....

Et realistisk scenario er at udtynde signalprojektet og lade implementeringen følge en realistisk tidsplan, der kan give finansiering af immunisering.

Der skal tages førergreb på Banedanmark og en uvildig skal beregne omkostninger ved immunisering og om muligt med en ekstern som står for projektopgaven, da Banedanmarks (dis)informationer er uvederhæftige.
Banedanmark står overfor en omvendt 2006. Man er nu ved at være derhenne at man skal bede om mere til signalprojektet samtidig med at men har udhulet vedligeholdelse- og fornyelse - det kalder snart på en ny hjælpepakke hvis ikke snarest at man fra politisk hold opdager at banens bevillinger bliver pløjet ned i et udviklingsprojekt i stedet for at give "her og nu" vedligeholselse af den eksisterende infrastruktur.

Elektrificeringen står også med et problem i og med at man vist lige skal have genforhandlet kontrakten (forsinkelser) og måske også lige have gennemført prøver på Esbjergbanen og den nye Køgebane med sammenkoblede togsæt i de formationer og med den maksimalhastighed som kapaciteten er beregnet til teoretisk.

Eltog til Århus kan sagtens ske i denne valgperiode, men den bliver nok forsøgt saboteret endnu engang (forhalet nogle år) af nøgleaktører der vil fremlægge det ene notat efter det andet der forklarer at det ikke kan gå hurtigere end fremdriften af dyreste projekt, medmindre samme nøgleaktører i dette spil bliver fjernet - en skyndte sig væk, nemlig Finmin's dep chef, men der er flere der skal til, da de er belastet af fortidens spin og ditto beslutninger.

Der er sådan set gode finansieringsmuligheder for de lavthængende frugter, men det går også i mod siddendes særinteresser.

Det er faktisk ikke helt så let at undgå at min vision om at fjernbusserne overtager trafikken mellem landets to største byer, for jernbanen vil ikke levere grønt sådan som den er organiseret nu. Men tro mig, der bliver læst med på dette forums indlæg langt ind i diverse organisationer.

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak