Engelbrecht tilbage på hjemmebane (Trafikpolitik)
Det interessante i denne sag er vel at hvis Hr Engelbrecht beslutter i morgen, at nu skal der elektrificeres til Aarhus;
Hvornår kan der så være elektrificeret?
Hvornår kan der være elektriske tog i rimelige mængder?
En ting ad gangen - man har altså elektrificeret hurtigere end fire år tidligere rundt omkring i verden. Burde kunne gøres hurtigere end Kystbanen som blev elektrificeret efter lov i 1979 og med strøm på i 1984. Så svært er det ikke, medmindre der sidder jernbanesabotører i nøgleroller, for nu at sige det rent ud.
Der er altså tale om kendt teknologi og alle rådgiverne på jernbaneområdet sidder på hænderne i de rådgivende ingeniørfirmaer, entreprenører mv i og med at Banedanmark ikke gennemfører andet end signalprojektet for tiden (sådan groft sagt).
Elledningerne er forudsætningen for at der kører eltog til Århus. Og om det så skal være DSB eller endog andre afhænger af øvrige snubletråde som myndighederne på jernbaneområdet sætter op.
--
- busser når det er billigst