Engelbrecht tilbage på hjemmebane (Trafikpolitik)
Det interessante i denne sag er vel at hvis Hr Engelbrecht beslutter i morgen, at nu skal der elektrificeres til Aarhus;
Hvornår kan der så være elektrificeret?
Hvornår kan der være elektriske tog i rimelige mængder?
En ting ad gangen - man har altså elektrificeret hurtigere end fire år tidligere rundt omkring i verden. Burde kunne gøres hurtigere end Kystbanen som blev elektrificeret efter lov i 1979 og med strøm på i 1984. Så svært er det ikke, medmindre der sidder jernbanesabotører i nøgleroller, for nu at sige det rent ud.
Nu kan holdet, som sætter køreledninger op, ikke tager alle strækninger på en gang. Der er en plan for hvad for en rækkefølge de sætter køreledninger op. De skal først til Holbæk, Næstved og Nykøbing Falster før de tager strækningen til Aarhus og Aalborg. Og de skal også have forberedt strækning til el-drift - broombygning imellem Aarhus og Fredericia sker i 2020-2022 - Aarhus H i 2021. Sammen med nyt signalsystem, kan de få el-drift sidst i 2026...