DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)
Det er ikke korrekt. Erfaringer fra andre europæiske lande antyder det modsatte. Tidligere på aftenen regnede jeg mig frem til, at selvom et tysk ICE3-tog (Siemens Velaro) accelererer lidt langsommere end et dansk IR4, er forskellen for 0-180 km/t kun 32 sek. I Nederlandene, Belgien og Tyskland har højhastighedstog ret hyppige stop.
Hvordan kan du regne det ud? Ligger du inde med en accelerationskurve for hhv. ER og ICE3? Hvis du blot tager udgangspunkt i den opgivne maksimale acceleration opgivet som 0,78 m/s2 for Litra ER, så tvivler jeg på du kan bruge denne som grundlag for en beregning fra 0-180Km/t. Accelerationskurven er jo ikke linær, og toget har ikke samme maksimale acceleration ved f.eks 30Km/t som ved 100Km/t eller 160Km/t.
Hvis jeg ikke tager helt fejl, er du også blevet spurgt om dette på ing.dk, hvor du selv skriver at du blot har regnet med en linær accelerationskurve. Jeg forstår derfor ikke din påstand, eftersom din udregning ikke er brugbar i sammenligningen.
Mvh
Thomas.