DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)
Det kommer måske som et chock, men DSB er langt hen ad vejen enige med dig. Man opererer med mindst to nye togtyper: et regionaltog og et intercitytog (plus, modigt nok, nogle IC2-tog til at bumle rundt på sidebanerne). Og så måske et højhastighedstog, men kun, hvis det så forstås, at man betaler hen ved 400 mio. kr. for at komme til Aarhus 2-3 minutter hurtigere. Indrømmet, så kan det gøres bedre, hvis der bliver postet flere penge i hastighedsforbedringer, men den indrømmelse begrænser vi til en enkelt paragraf. Der er også et forslag med om et højhastighedstog og et “hurtigt regionaltog,” men DSB gør et stort nummer ud af at forklare, at man er pålagt af ministeriet at tage det med, før det bliver skudt ned som dyrt og risikabelt (fordi der ikke findes et “hyldevaretog,” der kan påtage sig rollen).
Derudover fortæller DSB, at de er blevet pålagt af ministeriet at tage det som et udgangspunkt, at de kommer til at have dobbeltdækkervogne og nye el-lokomotiver i fremtiden, før de afviser dem som for dyre og for lidt fleksible, og så glemmer dem helt.
Man kan næsten mærke, at DSB har fået den rapport smidt tilbage i fjæset et par gange. Eller også læser jeg for meget mellem linjerne.