Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)

af Fysikeren, 26/8 2014, 20:55 (3751 dage siden) @ Kristoffer

Det er ganske givet, at 250 km/t giver kortere hastighed, men de kræver også længere stationsophold, fremgår det af rapporten, 1,5 hhv. 2,5 minutter. Så pointen er, at forskellen i reel køretid er så lille, at ulempen ved at skulle have flere forskellige typer tog måske ikke kan opvejes af tidsgevinsten. Det lugter lidt af, at DSB gerne vil købe en togtype der kan indsættes "over alt", evt. i forskellige konfigurationer, men i store træk teknisk ens.


Tja, for min næse lugter det af, at DSB bedst kunne tænke sig én type fjerntog (med en tophastighed på min. 200 km/t) og én type regionaltog (med en tophastighed på 160-180 km/t). Så kan de også fortsætte togdriften stort set som hidtil, bare skriv “nyt fjerntog” i stedet for IC3/IR4 og “nyt regionaltog” i stedet for alt andet (undtaget strækninger, der ikke bliver elektrificeret, hvor man kan more sig over (eller forfærdes over, at efter personlig humortærskel) at DSB planlægger at køre med IC2 tog. Så ved vi hvad de mener med “Fremtidens Tog”).

Ja, men afhængig af driften i Jylland eller andre udbud, er det jo efterhånden kun Svendborgbanen de skal køre på. Måske oplagt at få den elektrificeret, den ligger jo lidt som en "diesel-ø" i "el-havet".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak