DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)
En pdf fil med overvejelserne er vedhæftet nederst på siden hos DSB, læs mere her
http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/beslutningsoplag-vedrorende-fremtiden...
Mange tak for linket. Og med en masse guldklumper af info.
Udover oplysninger som at DSB's trafik til Tyskland, Thisted og Struer via Viborg skal afvikles frem mod 2022, så er der i forhold til Timeplanen jo lidt af en bombe på side 33:
Her har DSB opstillet køreplaner for de kommende lyntog med tog der kan køre 200 hhv. 250 km/t. Fra København til Aalborg er tiden 183 hhv. 185 minutter, mod kravet på 180 minutter. Til Aarhus 117 hhv. 120 minutter mod kravet på 115 minutter. Til Odense er det 61 hhv. 62 minutter mod kravet på 58 minutter.
Auv auv. Som nogen skrev, så tyder noget på, at marginerne er for små, og det nok er relevant med en opgradering af Storebælt til 200 km/t (ikke med i Timeplanen såvidt jeg ved, men kan gøres vha. portaler og tilstrækkeligt tungt tog), evt. opgradering af Slagelse til 200 km/t. Mellem Odense og Aarhus ville et ekstra minut eller to ikke skade, f.eks. gennem en opgradering gennem Hedensted til 250 km/t (er muligt, men dyrt). Ligeledes er der brug for 1-2 minutter nord for Aarhus.
Det virker som om, at forskellen på 200 og 250 km/t er så lille, at skelnen mellem et fjerntog og højhastighedstog virker overflødig, og man i stedet bør satse på én togtype til f.eks. 230 km/t (de skulle være billigere end 250 km/t), for herigennem at opnå større fleksibilitet i flåden. Den måde som IC3/IR4 bruges fleksibelt på er jo smart.