DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)
Som andre skriver, så er tog over 250 km/t i en anden klasse af tog, som gør det er væsentligere dyre at anskaffe og vedligeholde..
Er du sikker på den sammenhæng? Andre produkter er billigere i anskaffelse og til dels vedligeholdelse jo flere, der produceres. Jeg formoder, meget vedligeholdelse er nogenlunde ens, uanset om toget kan køre 200, 250 el. 300+ km/t, men det er nemmere at få reservedele til fx. Siemens Velaro end fx. Siemens ICx.
og derudover er de bygget til høj hastighed over lange stræk og ikke til de hyppige standsninger. De kan reelt kun bruges til få direkte tog imellem København og Århus.
Det er ikke korrekt. Erfaringer fra andre europæiske lande antyder det modsatte. Tidligere på aftenen regnede jeg mig frem til, at selvom et tysk ICE3-tog (Siemens Velaro) accelererer lidt langsommere end et dansk IR4, er forskellen for 0-180 km/t kun 32 sek. I Nederlandene, Belgien og Tyskland har højhastighedstog ret hyppige stop.