DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)
Jeg tænkte på afsnittet "Markedet for eltog", der starter på s. 16 i beslutningsgrundlaget. På s. 19 defineres højhastighedstog som 225-250 km/t. DSB regner altså ikke med min. men med max. 250 km/t. Ved screening af markedet er det vist lige så nærliggende at overveje andre europæiske landes aktuelle og fremtidige behov. 300+ svarer til bl.a. Siemens Velaro, som bruges i mange lande, og Frankrig må også snart få behov for erstatning for sine TGV-tog. Kina og Japan bruger også 300+ tog. Det antyder, der er et større marked og dermed formentlig et større udbud og bedre mulighed for samarbejde med andre kunder, hvis 300+ segmentet også overvejes.
Som andre skriver, så er tog over 250 km/t i en anden klasse af tog, som gør det er væsentligere dyre at anskaffe og vedligeholde.. og derudover er de bygget til høj hastighed over lange stræk og ikke til de hyppige standsninger. De kan reelt kun bruges til få direkte tog imellem København og Århus.