DSB Fremtidens tog - risikominimering og scenarier (Generelt)
Du læser givetvis rigtigt, at ministeriet eller Trafikstyrelsen har pustet til det opdrag, rådgiverne først har fået.
De 200 Km/h og 250 Km/h er efter alt at dømme de max-hastigheder, man hidtil har anvendt i dansk planlægning overfor politikerne og som Banedanmark har specificeret strækningsudbygningerne efter. Det vil for Ringsted-Femern sige, at det er politisk besluttet at højeste hastighed er 200 Km/h.
Virkeligheden bliver så den, at hvor der sprøjtes nye tog ud til andre baner i Europa i disse år (før TSI?), så kommer DSB eller Danmarks materielanskaffelse til at ligge efter ikrafttrædelsen af de såkaldte TSI standarder.
Her har ministeriet krævet, at man tager hensyn til de nye TSI-hastighedskategorier, dvs. tog til max. 189 Km/h, som ikke skal opfylde samme kriterier som de hurtigere tog. Og som derfor antages kun at koste regionaltogspris.
DSBs argument er tydeligvis, at sådanne tog ikke findes i dag, fordi producenternes platforme endnu ikke er omstillet til de ny TSI grænser, og dermed ligger udenfor rapportens kriterium strengt taget.
Ministeriet har så i tillæg hertil krævet medtaget i beregningerne et sådant tog, der med max. 189 km/h kan køre som både regional- og fjerntog, kategorien FRT. Det er jo i alt fald en DJØF-logisk antagelse.
Når der flere steder påpeges, at man må fortsætte med fase 1.5, så skyldes det vel med alle de tilkomne krav til undersøgelsen, er man hverken helt eller halvt færdige - men skal i gang med at indgå en trafikkontrakt fra årsskiftet. Samt at DSB ønsker at påpege overfor politikerne, at det strengt fortolkede kriterium for Togfonden ikke er realisabelt. Det er jo også noget af en udmelding.
Men arbejdet er gjort så langt og jeg synes rapporten er glimrende læsning og seriøst arbejde, uanset at man flere steder synes, at der er noget, de har glemt - f.eks. om skolebørnene i Jylland nødvendigvis skal køres med fjerntog. Eller lidt spin, når det opgøres for perioden 2000-2012, at over 80% af anskaffelserne er togsæt. Her udelades behændigt, at østrigerne fortsætter med at købe Railjet ligesom tjekkerne og det ene version af loktrukne Bombardier Twindex til DB. En opgørelse 2010-2014 ville give en større andel lokomotivtrukne tog vil jeg antage og ville i øvrigt sandsynligvis også vise en større markedsandel for Stadlers togsæt.
Men en seriøs begyndelse med anvendelse af mange konsulenttimer. Gad vide hvilke kompetencer, der i virkeligheden er indenfor murene hos DSB.