Jernbane til Billund (Generelt)
Undskyld Woodi, men nogen gange bliver sognepolitik altså lidt komisk...
En bane til Billund handler om at bringe Danmarks næststørste befolkningskoncentration ind i lufthavnens nære opland, så den kan udvikle sig til den internationale lufthavn, som Jylland savner - ikke om at transportere passagerer fra de nærmeste købstæder lidt hurtigere til lufthavnen.
Dermed skal den først og fremmest skaffe en god forbindelse til Århus mv.
Når det gælder forbindelser østover, så løber man lige ind i oplandet til Kastrup kort efter Lillebælstbroen. Det er da meget muligt man godt kan finde enkelte fra Sjælland, som en gang er fløjet fra Billund, men efter at have boet i København i 20 år og arbejdet på Sydsjælland i en del af perioden, så har jeg bare aldrig mødt nogen. Og da jeg er opvokset i Odense, og stadig har forbindelser her, så kan jeg også sige at siden broen, så gælder det langt de fleste her også, selv om der dog er nogen der flyver især charter ud af Billund. På rutetrafikken er København simpelt hen for stærk med for stort udbud til at man kan tiltrække mere end en brøkdel af trafikken - med eller uden bane.
Og så er der Legoland. Her vil der være lidt mere at hente, men prøv at spørge dem hvor i landet de trækker flest besøgende fra, og hvilken vej de helst vil have en bane? Jeg kender ikke svaret, men gætter på de vil sige Østjylland.
Det er muligt en letbane fra Kolding (som der har været puslet med i nogle år) eller andre måder at forbinde Billund mod syd og øst er en god ide også (de samme gælder i øvrigt en forbindelse mod vest ad Grindstedbanen). Men det er altså et lokalt projekt, der ikke kan erstatte den logiske bane mod nord (og som endda har gode forbindelser mod øst via Vejle)