Jernbane til Billund (Generelt)
En storlufthavn har været diskuteret i 30 år uden at komme ud af flækken. Ingen vil lægge jord og larm til.
Til gengæld ville en god jernbaneforbindelse fra Billund og mod nord og øst ordne meget af det problem, fordi den så ville få en ordentlig adgang fra de store byer på Østkysten. Billund er i forvejen langt den største af de jyske lufthavne, og den kunne blive til en ordentlig regionallufthavn med bedre forbindelser. Hvor banen så lægger sig ind i de nationale prioriteringer kan jeg ikke helt overskue, men den giver i hvert fald god mening.
Så det handler om en hurtig forbindelse til Århus-området. En letbane fra Kolding eller bane fra Taulov er rene lokale projekter som ikke vil kunne give den forøgelse af Billund Lufthavns nære opland, som er forudsætningen for projektet. Dermed er der også kun to (en halv) realistiske løsninger for forbindelser.
Den mest oplagte er en bane fra Hedensted, der så krydser Vejle-Herning-banen i Jelling. Dermed kan der føres tog fra syd og øst op fra Vejle den vej og passagerer fra Nordvestjylland kan skifte.
Den løsning kan laves som discount (eller i to etaper) med bane kun fra Jelling til Billund. Der er ikke særlig langt, men problemet er at man hæfter det på den enkeltsporede bane ned gennem Grejsdalen. Dalen er fredet og både dobbeltspor og elektrificering vil være et problem. Udretning af den snoede, langsomme bane formentlig helt udelukket...
Den anden mulige løsning er at føre banen direkte ud fra Vejle og ud gennem ådalen. Selve ruten er den fladeste, med færrest bakker, men den er teknisk svær inde i Vejle, der er meget tæt bygget i bymidten. Så dels skal der væltes nogle huse, selv om der faktisk ikke er ret langt ud i det åbne den vej. Værre er at det kræver en meget skarp kurve ud af Vejle station. Jeg har ikke teknisk indsigt til at vide om det overhovedet er muligt. Desuden kan det kræve en udbygning af stationen, som der heller ikke er plads til. Jeg ved heller ikke om der er fredningsproblemer i ådalen.
Den løsning vil Vejle sikkert kæmpe for, da de så bliver den centrale station, men dels vil resten af Østjylland formentlig kæmpe for den anden, og dels er de praktiske problemer muligvis for store. Køretidsmæssigt fra f.eks. Århus vil de dog nok begge være acceptable.
Men - og nu kommer det store men - hele øvelsen er kun relevant, hvis det bliver besluttet IKKE at bygge en Kattegatforbindelse. Hvis den kommer så bliver Kastrup pludselig den naturlige lufthavn for Århus og hele den nordlige del af Østjylland. Og Legoland til trods, så skal der en forøget trafik i Billund Lufthavn til at trække en ny bane.