Jernbane til Billund (Generelt)
Så som Kim skriver: Et ekstra stop i en mikroskopisk by for alle tog til/fra Kolding/Sønderjylland/Esbjerg. Du skriver "Omfartsbanen" - men _alle_tog skal vel stoppe i Taulov, også tog fra vest/syd til Fredericia/Århus - eller skal de skifte i Fredericia og køre tilbage igen?/Lars
Jeg ved, at der arbejdes hårdt på at få gjort Taulov meddelagtigt i den store "Masterplan" for Trekants-området og ét af punkterne er netop, at gøre Taulov til "Regional-status" både pga. industrien der blomstrer op der og den umiddelbare mulighed der er for at lave en Syd/Øst forbindelse med Billund og dennes industri og attraktioner.
Den slags drømme har mange småbyer.
Hvordan det hele ender og hvilken vej politikerne i landsdelen og på Christiansborg udarter sig, er endnu for tidligt at sige med fuld sikkerhed, men Taulov er stærkt med i overvejelserne, da den strækning mellem Fredericia og Taulov er attraktiv til baneføring gennem terrænet nord på.
Kommer man for langt til Kolding er der store frednings arealer og meget bakket terræn og det samme gør sig gældende omkring Vejle, hvor man skal slå et kæmpe sving udenom Gejsdalen, for at komme til Jelling (16 Km)
TIB mener 14,0 km.
og derfra en næsten lige ud baneføring 20 Km. frem til Nordsiden af Billund Lufthavn.
Udgangspunkt Lillebæltsbroen V. Snoghøj.:
Over Vejle..: 28 Km + 16 Km + 20 Km = 64 Km.
Over Taulov.: 7 Km + 39 = 46 Km.
Hvordan finder du 39 km? En bane fra Taulov bliver næppe trukket efter en lineal.
/Lars