Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbane til Billund (Generelt)

af Kai Bayer @, 28/5 2012, 13:33 (4572 dage siden) @ Winther

Nej, jernbanen fra Grindsted til Bramming er kun nævnt hos BaneDanmark i forbindelse med undersøgelsen af anlæg af en evt. jernbaneforbindelse til Billund Airport.

Og i dag var der heldigvis mange fotografer afsted, da det sidste ordinære godstog afleverede de to tankvogne ved Dupont ( som virksomheden nu hedder).

Lokalpolitisk er der kig på to muligheder: en letbane fra Kolding til Billund Airport og en bane fra et sted på Vejle-Herning banen og så til Billund. Sidstnævnte vil i luftlinie få en længde på ca. 13 km, så det er ikke så lang en bane, vi taler om.

Jeg ønsker ikke at støtte en letbane fra Kolding til Billund. Skal der være alvor bag anlægget, skal det være en IC forbindelseslinie til Vejle-Herningbanen. Det er nemlig lettere irriterende for vi lokale, at vi kan se, at IC forbindelsen fra Struer til København via Give, Jelling og Gadbjerg kører til Kastrup Airport :-)

Og så vil jeg sluttelig gøre opmærksom på, at der i 2011 var 4,6 mio. gæster i Billund: de drog enten via Billund Airport til Billund, eller de kom ad andre veje og besøgte Legoland og/eller Lalandia.

Da man første gang snakkede om baneforbindelse til Billund var det estimerede grundlag for en baneforbindelse 700.000 mulige kunder. Det skulle DSB have mulighed for at nå op på her i 2012, hvor turist-tilstrømningen sætter nye rekorder.

Alene RyanAir forventer at flyve ca. 800.000 gæster ind og ud af Billund Airport i 2012.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
DSB MH363

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak