Bevaring af MR (Jernbanen i dag)
Hej Henrik (nr. 1).
Jeg bliver bare så ked af det når museet eller museumstog bliver punket for ting der ikke har noget på sig og i dette tilfælde med sovevognen eller spisevognen for den sags skyld. Begge vogne har været "uden for nummer" af både museets som museumtogs budgetter. Spisevognen blev financieret gennem det daværede "Jernbanemuseets venner" og sovevognen via fonde. Og begge vogne har ikke haft indflydelse på andre projekter, værende som projekterede. Og driftemateriellet, altså det kørende vognmateriel i Øst, bliver vedligeholdt lige så godt, som hvis ikke der var en sovevogn og nye projekter er under vejs (Bn) også uafhængige af sovevognen.
Og det er så nemt at andre, som nu en anden Henrik, lige pirker lidt at asbedstrenoveringen af sovevognen med hentydning til noget S-tog. Det er to VIDT forskellige projekter uden sammenligning arbejdsmæssigt som økonomisk. Men det er åbenbart svært at forstå, desværre.
Hvorfor der ikke er et kørende 2. g S-tog ved jeg ikke. Men jeg ved, at DSB S-tog IKKE er interesseret i museumskørsel bl.a. p.g.a. regulariteten og deraf manglende kanaler. Det var også en af årsagerne til, at 1. g blev overført til Odense.
Men - ikke møntet på dig Henrik (1) - det er så bandeord nemt at skrive, at dette eller hint er nemt og burde have været gennemført for lang tid siden. Prøv lige at regn ud hvad det koster, se på det nyligt udgivne årsregnskab. Tror man at det bare bliver et "ta´ selv bord" med de enorme besparelse og en desværre modbydelig personelafgang af de helt store de næste par år? Man behøver ikke at være professor udi økonomi for at kunne finde ud af, at det næppe er museer og veterantog der bliver først tilgodeset i den nuværende situation. Så mon ikke man skal være bare glad for en forhåbentlig status que et stykke tid?
--
Steffen Dresler