På tur med MR (Jernbanen i dag)
Hej.
Jeg kørte et regionaltog hjem fra Fredericia med MR 4044, i fredags der var en hel skoleklasse der var på vej hjem. Da jeg gik igennem toget var der en af eleverne der spurgte om der var stik til hans bærbar computer, desværre det er der ikke i disse tog de er over 30 år gamle, svarede jeg.
Ham og han 3 andre kammerater, sagde whoow så har de godt nok holdt sig godt.
Nu var MR 4044 så ikke lige den hurtigste MR, jeg har kørt med.
Kørte med MR 4033 i går aftes, den kunne godt flytte sig. Ikke ret mange kilometer ud fra Fredericia mod Vejle løb den snildt 130 km/t.
Kørte også en dag med MR 4013, der eller var hensat men er taget tilbage i driften igen, trods den nummer kørte den virkelig godt, jeg tror også den havde fået ny-renoveret motorer på.
Angående MR, så er man desværre ved at bygge dem om. Så man ikke længere kan igangsætte toget fra sidevinduet. Og hvis dørerne er åbne og kontakten for trækkraft på førerbordet er indkoblet kan man ikke samle luften op igen.
På de ombyggede MR-sæt skal man gå hen som til sidevinduet som hidtil og trykke på startknappen, trillefløjten lyder dørene lukker i. Derefter sætter man sig hen til førebordet løser bremsen og sætter igang. Desværre koster denne afgangsprocedure hurtigt nogle sekunder hver gang.
Angående nedbrud på MR, når jeg har snakket med andre af mine kollegaer, især dem der har været ved DSB siden MR-togene var nye. De siger/sagde at man altid kunne halte sig hjem med et MR-tog. Med mindre selvføgelig begge motorer gik i stå.
Personlig kan jeg godt lide MR-togene som arbejdsplads, det eneste minus er bare at sidevinduerne ude i førerrummene ikke altid er for tætte mere. Og om vinteren når det er rigtig koldt kan det godt af og til knibe med opvarmningen i førerrummet.
Nå det var en længere smører.