På tur med MR (Jernbanen i dag)
Hvad med 1. generations S-togene, her gik der 28 år fra den første serie og til den sidste serie blev leveret i 1962. Sådan var tiderne jo dengang, man brugte gammelkendt teknik som virkede. MO-vognene holdt sig jo trods alt kørende helt frem til 1984, men det er jo altid let og gratis at komme med skolemesteragtige kommentarer til dispositioner, som foregik i en helt anden tid. Det giver ingen mening, her så mange år efter, at tage den gamle diskussion op igen om fornuften i den lange produktionsperiode med MO-vognene! Ej heller gavner det nogen med kloge og bedrevidende ord som "nyd MR-togene mens I kan", underforstået at du er langt langt hævet over dem, der til daglig benytter disse tog og vèd bedre.
Vel kunne MO vognene køre i 1984, nogen af dem kan endda stadig køre. Strengt taget kunne man have sat MO'erne til at køre 10 år mere i driften. Men passagerfremgangen da MR/ML blev indsat taler sit tydelige sprog om at MO vognene og det tilhørende personvognsmateriel ikke længere levede op til tidens krav.
Dengang virkede MR noget blikagtige samenlignet med MO der nærmest virkede somm en massiv klods jern i samenligning. Jeg synes stadig at lyden af en MR der triller minder om lyden af en tom øldåse der triller hen ad et fortov. Dengang var der mange der forsvor at MR skulle komme til at køre længere i driften end MO, men 1800 serien har de slået, nu mangler de bare at slå 19xx serien. Kommer de til det?
Leif har ret i at MR på et tidspunkt forsvinder. De er bygget til regionaltog, og ikke til at køre IC tog. Det taler ikke til banens fordel at køre et tog med materiel der i bedste fald kan nå op på 130km/t når infrastrukturen tillader hastigheder på 160 eller 180. Jernbaneenthusiaster kan synes det er sjovt at køre langt i en MR, vi var jo også nogen stykker der synes at det var sjovt at køre i MO, dengang i starten af firserne - hvor de almindelige rejsende var ved at være trætte af dem.
Hvor MR sådan set sagtens kunne gøre fyldest til regionaldrift på baner med hastigheder omkring de 120km/t i lang tid endnu, er det med til at forringe banernes konkurenceevne at lade dem køre IC/"langdistanceregionaltog". Hvorfor de er nødt til det ved vi alle.
I øvrigt synes jeg ikke du burde beskylde andre for en skolemesterattitude når du selv svarer med en sådan.