Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

På tur med MR som ENGLÆNDEREN (Jernbanen i dag)

af Steff, 21/3 2012, 10:39 (4677 dage siden) @ Georg Schmidt

God formiddag til alle!

Tak til Georg for lige historisk at ruske op i ”noget der bare er” og derfor let går i glemmebogen, her litra MR/MRD.
Jeg skal ikke gå ind i det historiske om dette eller hint vedrørende litra MO contra MD/MRD ud over, at Jens jo nok har ret i, at man skal passe på og at ting skal sættes kontekst og ikke ud fra d.d. viden, status og synspunkt.
I mine meget aktive tid med storforbrug af jernbanen, var litra MR/MRD ikke lige det der stod øverst på listen, men nok mere, fordi disse togsæt kun var et alternativ i den daglige brug.
Det jeg nok mest husker MR/MRD for, var flere ture til Esbjerg, hvor byen var udgangspunkt for rejser nord, syd, vest. Det foregik med et nok så glemt koncept, hvor litra MR/MRD var hovedaktøren, nemlig DFDS bådtoget ”Englænderen” mellem København og Esbjerg og omvendt. Det hele med 1. klasses afdeling og servering fra trillebar ombord og engelsksprogede tekster på alle skilte i vognene. Denne del af MR/MRD historie synes lidt glemt. Så vidt jeg husker, var det et helt og holdent DFDS koncept (betaler) hvor DSB ”kun” lagde materiel og personale tilrådighed. ”Englænderen” kørte faktisk i en mere eller mindre ”lyntogsplan” med få stop og blev overført med færgen. Så det var faktisk et godt og hurtigt alternativ for ”Go West”. Men det var også en lang tur på små hjul og siddekomforten nok beregnet til en kortere tur. Hvor lang tid toget kørte har jeg ikke presant. Desværre fik jeg dengang ikke fotograferet det ydre med den gule 1. klasses stribe over den lille kupe og markeringen af det var ”Englænderen” og kørt af DFDS.
Hvorfor det ikke blev fotograferet? Lige som nu, man glemmer det dagligdags, der i morgen er historie.
I mangel af et ”Englænderbillede” her et af 4205 i Esbjerg den 4. marts 1983, SÅ almindelig og næsten glemt.
[image]

Fortsat - forhåbentlig - god dag til alle.

--
Steffen Dresler

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak