B&W - Lokomotiver - DieselHouse.dk (Generelt)
Det er vel heller ikke særlig uforståeligt, at man lod Frichs licensbygge de to famøse dieselmotorer, type 16.220 CV 2 med Frichs byggenummer 1231 og 1232 til hhv. MY 1201 og 1202, for dermed at tørre skandalen af på Frichs!
Baggrunden for denne skandaløse handling bliver aldrig opklaret, men som jeg vist også har skrevet i en tidligere tråd omkring dette, HAR den gamle smedeformand Hans Rasmussen og de fleste tillidsmænd på B & W`s motorfabrik højst sandsynligt på forhånd vidst, at projektet på forhånd var dømt til fiasko.
Motortypen 16.220 CV 2 har B & W såvidt jeg ved kun fremstillet tre af af til Søværnet, hvoraf den ene var en reservemotor. Motortypen var ikke særlig driftsikker og krævede både skærebrænder og kraftigt slagværktøj for udskiftning af hovedlejer.
Der har nok været megen skadefro latter på B & W`s direktionsgang, da DSB i slutningen af halvtredserne påbegyndte prøvekørslerne med MY 1201 og denne latter er nok fortsat i uformindsket styrke, da nr. 2 af slagsen fortsatte i MY 1201! Måske det hele var en hævn fra B & W`s side over ikke i trediverne at have fået ordren på motorleverancer til MO-vognene! Disse fire motorer var lige så ubrugelige som de motorer, man fik Frichs til at licensbygge til de to danske MY`ere.
Venlig hilsen
Jens Møller