B&W - Lokomotiver - DieselHouse.dk (Generelt)
Danmarks jernbanemuseum er måske ikke altid (sjældent, det indgår jo ikke lige i dets mission og vision og de ansattes stillingsbeskrivelser) på ”forum”. De få fastansatte har andre gøremål, men museet er bekendt med spørgsmålet vedr. MW´ern. Men den person, der ved mere nøjagtig besked er i udlandet, så man må væbne sig med tålmodighed om hvornår modellen kom til museet. Men umiddelbart ”levede B&W museet da i bedste velgående”.
De to danskbyggede MY´er var og blev jo politiske-, arbejdsgiver- og fagforenings bestillingsarbejder. Og selvfølgelig var den danske industri og fagforeningerne tilhængere af ”Køb dansk” bevægelsen, da der eventuelt senere måske kunne leveres indenlands til DSB og muligvis eksporteres til udlandet. I udlandet var afskaffelsen af dampen jo ved at komme godt i gang og ikke alle steder blev der elektrificeret.
Kvaliteten af det leverede – især det motormæssige – kan jo så diskuteres og er blevet det på forum. Men alt andet lige er en langsomtgående skibsdiesel med et normalt konstant omdrejningstal ikke det bedste udgangspunkt for en jernbanediesel med talrige stop og starter og meget varierende belastninger. Det kræver sit. Og lokomotiverne var og blev prøvelokomotiver. Men som det også fremgår af de viste kilometeropgørelser når de var idrift, var disse ”ikke så ringe endda”, faktisk helt tilfredsstillende. Men det kan jo også være besværligt at have kun to maskiner i tur, hvis der skal tages hensyn til afprøvninger, eftersyn mv. Intet passede jo sammen med GM-dieslerne – der havde en brugserfaring på over 20 år, da de to danskbyggede kom frem.
De to politiske/industrielle ”prøveballoner” blev da også skudt ned og med – som tidligere skrevet – kun to eksemplarer af typen, helt fornuftigt udrangerede. De havde ingen gang på DSB´s skinner. Om man så skulle have bevaret en er en helt anden historie. Men der blev truffet en afgørelse.
Som også tidligere skrevet, læs det tilgængelige kildemateriale, efter min mening bedst MM 7 samt hvis muligt, fremskaf kildemateriale i erhvervsarkivet i Århus samt i Maskinafdelingens arkiv på Rigsarkivet i København.
De to danskfremstillede MY´er under bygning, til højre ”samlebåndet” for GM-dieslerne.
Foto: Frichs fabriksforto.
--
Steffen Dresler