B&W - Lokomotiver - DieselHouse.dk (Generelt)
Godaften til alle!
B&W museet samt motorer til 1201/02.
Kulturnatten i København er en oplevelse, men når man kan kombinere den med vidensindhentning er det dobbelt godt.
Besøgte ”Dieselhouse” for bl.a. at se og ikke mindst høre den store dieselmotor blive startet – whau!
Benyttede lejligheden derefter til at få en lang snak med et par tidligere ledende motoringeniører fra B&W samt en administrativ anden ansat, hvorunder det daværende B&W museum hørte.
Det korte af det lange – meget kort – har B&W museet ikke haft en model af noget dieselelektrisk lokomotiv, som der har været forespurgt om her på Forum. Man har haft billeder og tegninger af litra MW. Man kendte også til 1:8 modellen på Jernbanemuseet i Odense, men man var så sikker som man nu kunne være på, at den altid havde været i DSB besiddelse. Altså ingen KSB lokomotiv heller eller i stedet for.
Og så lidt af et statement fra et par tidligere B&W motoringeniører vedr. motorerne til 1201/1202. Udviklingen af et par lokomotiv motorer til de danske MY lokomotiver, havde overhovedet ikke haft B&W bestyrelsens interesse. Kun i og med at opgaven blev presset ned over fabrikken af regering og fagforbund, blev en lille gruppe samlet og fik så frie hænder – og manglende interesse fra huset – til at lave et par motorer. Arbejdsgruppen var helt uden hjælp eller indblanding fra resten af B&W. Og – som det blev sagt – var det faktisk næsten dømt til på forhånd at mislykkes, da udgangspunktet var en langsomtgående 2-takt skibsmotor, der overhovedet ikke var egent for en lokomotivmotor med konstant skiftende belastninger. Direkte adspurgt hvorfor denne holdning var svaret, at bestyrelsen var helt klar over, at GM-motorerne ikke kunne udkonkurreres, hvorfor det det var spild af tid og penge at prøve at gøre det bedre. Så hellere koncentrere sig om det man kunne, nemlig de store skibsmotorer eller de mindre Alfa diesler.
Husk lige, at jeg kun er budbringeren !!
--
Steffen Dresler