B&W - Lokomotiver - DieselHouse.dk (Generelt)
Tjahh.. Der er godt nok ikke meget positiv omtale i de indlæg som i skriver men måske det kan gribes nogenlunde anstændigt an :) Uanset så vil jeg mene at B&W burde kunne stå ved denne del af historien i kraft af deres succes på andre områder.
Med hensyn til MY 1201-1202 har jeg også hørt/læst noget om at B&W ikke var synderligt interesseret i dette projekt... Der var noget med henholdsvis langsom og hurtiggående 2/4 takts motorer som skulle være medvirkende til at disse lokomotiver ikke var nogen stor succes..
Mest af alt var det vel også nærmest en politisk "tvangs-ordre" og hvis vi kigger lidt på nutiden er det vel ikke svært at forestille sig at den slags kan have skabt problemer for en fornuftig løsning/konstruktion i fortiden!?
I informationen om B&W her på jernbanen nævnes også at da Frichs begyndte at levere skibsmotorer indgik de to fabrikanter en form for aftale om holde sig til hver sit område.. Hvor kan der eventuelt findes mere information om det?
Det virker besynderligt at en motorproducent som er overlegen til skibsmotorer ikke kan bygge en holdbar motor til et lokomotiv men måske en ganske fornuftigt løsning for Frichs/B&W at dele markedet.
Tom