B&W - Lokomotiver - DieselHouse.dk (Generelt)
Med hensyn til MY 1201-1202 har jeg også hørt/læst noget om at B&W ikke var synderligt interesseret i dette projekt... Der var noget med henholdsvis langsom og hurtiggående 2/4 takts motorer som skulle være medvirkende til at disse lokomotiver ikke var nogen stor succes..
Mest af alt var det vel også nærmest en politisk "tvangs-ordre" og hvis vi kigger lidt på nutiden er det vel ikke svært at forestille sig at den slags kan have skabt problemer for en fornuftig løsning/konstruktion i fortiden!?I informationen om B&W her på jernbanen nævnes også at da Frichs begyndte at levere skibsmotorer indgik de to fabrikanter en form for aftale om holde sig til hver sit område.. Hvor kan der eventuelt findes mere information om det?
Der findes en stærkt overvurderet bog ved navn "Motormateriel 7 - motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978". Den bog vil give svar på meget af ovenstående.
Sagen om hvorfor B&W blev rodet ind i projektet er mere speget end som så....