B&W - Lokomotiver - DieselHouse.dk (Generelt)
Jeg mener at årsagen til at man ville have Frichs og B&W til at alve en MY var at skabe danske arbejdspladser. Det er fra en tid hvor man løste arbejdsløshedsproblemer ved at lave offentlige anlægsarbejder og den slags også akldet ekspansiv finanspolitik. Den slags har været et fy- ord siden engang i 1980 erne. B&W kunne ikke bygge en motor, der kunne holde. I det hæfte, der blev udgivet af Heljan i forbindelse med deres model er der et interview med en værkmester fra Århus, der mente at B&W havde dykket ned i en kasse med gamle tegninger og havde fundet noget, der passede. Motorerne er ikke bygget i andre eksemplarer end 1202 og 1202, så B&W var ikke interesset i at bygge lokomotivmotorer. I motormateriel 7 står der at B&W ville af med kontrakten med DSB og derfor ville betale sig ud af kontrakten ved at lægge en GM motor i MY 1201 og 1202.
Mig bekendt fra var det pres fra smedeforbundet med Hans Rasmussen i spidsen, der fik presset købet af 1202 og 02 igennem. Det giver også fin mening at man søger at maksimere den danske produktion i en tid, hvor der var restriktioner på dollars. Det hjalp også på en positiv betalingsbalance at lave så meget som muligt i Danmark.
DSB vidste udmærket at hverken B&W kunne levere noget, der kunne holde og derfor ville man have MY med motor fra GM. Kompromiset blev at Frichs leverede vognkasser og boggier.
mvh
Thomas