Selskabet af 04.09.2020 EB A/S (Jernbanen i dag)
Kan nogen forklare mig hvorfor det kan lade sig gøre at en statsejet virksomhed, DSB, opretter en anden statsejet virksomhed, Selskabet af 04.09.2020 EB A/S,
der som mellemmand skal købe eller leje materiel til modervirksomheden.
Hvilke fordele er der ved en sådan ordning og hvem skal betale den fordel dette indebærer for staten der er den rigtige ejer af begge virksomheder.
Som jeg ser og forstår dette er det kun for at øge skattetrykket for den samlede befolkning. denne metode benyttes af mange store virksomheder, til skade for hele det danske samfund og specielt de svageste der ikke kan gennemskue, eller benytte systemet.
Hilsen Peer
Som jeg har skrevet længere nede så er det for at kunne trække købsmomsen fra.
Den officielle forklaring fra Midtjyske Jernbaner er følgende:
...Kollektiv trafik er momsfritaget...
Ved køb af tog eksisterer der en model, der er godkendt af Skatterådet, og som muliggør at momsen på anskaffelsesudgiften kan trækkes fra. Modellen har været benyttet ved køb af tog til alle privatbaner de sidste ca. 10 år og er anvendt i en variant hos Aarhus Letbane I/S.
Midtjyske Jernbaner opretter et selskab, der registreres som ejer af materiellet. Togene udlejes derefter til driftsselskabet, der betaler en pris inkl. moms for leje af materiellet. Der løber en 5 årig reguleringsforpligtigelse, og efter udløb af perioden kan materiellet overdrages til driftsselskabet uden momsreguleringsforpligtigelse. Modellen sikrer, at der vil være fradrag for købsmoms på anskaffelsesudgifterne.
Side 4 øverst: https://www.rm.dk/api/NewESDHBlock/DownloadFile?agendaPath=%5C%5CRMAPPS0221.onerm.dk%5C...
--
Mvh Anders