Spritnye Vectron-tog samler støv: Lidt mere end halvdelen er (Jernbanen i dag)
Det har intet at gøre med leveringstidspunkt for Vectron. Det er udbuddet på personvognene, som Talgo vandt, diskussionen handler om. Jeg er sådan set enig i, at DSB ikke ligefrem har udvist rettidigt omhu.
Uanset hvilket af udbuddene du taler om, med mindre du har været inde over forhandlingerne og ved noget om hvad alternativerne var til den model man har valgt, så kan du reelt ikke sige noget om hvorvidt den valgte løsning er “rettidig omhu” eller ej.Hvis Talgo havde leveret til tiden, men man ikke havde haft lokomotiver klar til at køre med dem, havde du vel også sagt at det var mangel på rettidig omhu?
Det er jo som bekendt nemt at være bagklog.
Min kritik starter før nogle som helst forhandlinger. Man lavede et meget grundigt forarbejde en en grundig markedsanalyse inden udbuddet af de nye togsæt. Men med udbuddet af togvogne lader det til at man i ren panik uden forberedelse sendte et udbud på gaden som halvdelen af de prækvalificerede leverandører flygtede fra da de læste udbudsbetingelserne.
Beslutningen om at købe vognene blev truffet for sent med en for kort deadline på et marked med lange leveringstider. Da man så tog beslutningen blev vognene sendt for hurtigt i udbud i forhold til hvordan markedet så ud med igangværende udbud på personvogne. Man vandt 6 måneders hurtigere levering på at droppe styrevogne, mod at skulle køre i dyr Vectron-sandwich i 30 år.
Alle vidste at både DB og ÖBB havde udbud igang på vognstammer med styrevogne, undtagen DSB.
--
Mvh Anders