Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye spareperroner i Københavns Lufthavn (Generelt)

af andersj, Aalborg, 9/10 2021, 21:49 (1233 dage siden) @ Jens Hansen

Vi skyder ofte på Banedanmark, men i dette tilfælde forstår jeg at det er Sund og Bælt, som har opgaven.

Og uden tvivl med ført hånd, læs økonomi, fra ministeriet.

JH

På perroner der skal betjenes af Skånetrafiken ...

Det er vel ikke helt usandsynligt at overdragelsen af trafikkøberansvaret til Skånetrafiken fra december 2022 har en indflydelse på statens investeringslyst - selvom det ikke burde have, da perronerne jo skal betjene passagere mod København og resten af Danmark. Nu bliver det jo ikke længere DSB's eller den danske stats passagerer, men Region Skånes passagerer.

På Hjørring Øst så vi også at staten kom med 50% af finansieringen, men ellers holdt sig langt væk fra øvrige forpligtelser på trods af at trinbrættet er etableret på en statslig strækning. Hjørring Kommune var bygherrer.

Der er stadig nogle ting som ikke er helt gennemtænkte i disse overdragelser af trafikkøberansvaret på statslige strækninger til regionerne inkl. Region Skåne. Bl.a. drift af stationer, billetsamarbejde og koordinering af køreplaner. Strækningerne hvor trafikkøberansvaret er overdraget drives jo som selvstændige øer, hvor køreplanerne ikke tilpasses til øvrige tog og hvor det ikke længere er muligt at købe gennemgående billige billetter.

Når vi kommer til december 2022 så bliver det med garanti ikke muligt at købe en Orange billet til og fra lufthavnen, medmindre der er tale om et af de få DSB-tog. Den kommercielle del af togdriften har hverken ministeriet eller regionerne styr på. Det er jo kun DSB der arbejder aktivt med kommercielle tiltag.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak