Nye spareperroner i Københavns Lufthavn (Generelt)
Det har for mig ikke været helt klart hvilken løsning man arbejdede med i forhold til retningsdriften i Københavns Lufthavn, da den forrige regering jo præsenterede et projekt med et enormt p-hus over spor 11+12 som senere forsvandt igen.
Jeg fandt derfor denne præsentation fra IDA Rail fra juni 2021 omkring projektet: https://videos.ida.dk/media/Retningsdrift+Københavns+Lufthavn/1_7lo2y0he/209051853
Her ses det at der desværre bliver tale om en meget skrabet "Køge Nord" løsning for perronerne - ingen overdækning overhovedet. De svenske rejsende i lufthavnen får stadig glæde af den ikoniske tunnelstation når de skal vente på toget, men de danske og dem der skal mod København skal stå og vente på toget i regn og blæst - der er dog allernådigst bevilget penge til et læskur eller to på hver perron.
Det er sku lidt sørgeligt og jeg forstår heller ikke hvorfor Københavns Lufthavne acceptere denne løsning. Man kunne da i det mindste overdække gangbroen, så passagere kan tage ophold der indtil de kan se toget på vej ind (og undgå at skulle skifte mellem perronerne pga. to-tre sporændringer i sidste øjeblik).
Jeg er lidt nysgerrig på, hvorfor der skulle være markant anderledes faciliteter ved Lufthavnen end ved andre større stationer. Ørestad har næsten samme design (En enkelt kort, og alt for snæver overdækket gangbro) og det er, i passagertal, faktisk en ganske stor station. Er det fordi dem der skal ud og rejse, ikke må blive våde?
Jeg er ikke fan af, at man skal bygge noget bare for at bygge det. Ihvertfald slet ikke, hvis man ikke vil gøre det alle steder.