"Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen" (Generelt)
Løsningen er vel ret lige til: Banedanmark skal fremadrettet overbudgettere på samme måde, og dermed opbygge politisk goodwill.
De lægger budgetter der holder! Det er klart det må være noget lusk med i det!
Nu har jeg kun en enkelt gang haft noget nærmere med Vejdirektoratet at gøre som almindelig borger i forbindelse med en VVM-udredning - og det er noget af det mest professionelle jeg har oplevet.
De var grundige, lyttende og fagligt kompetente uden nogen sinde at være bedrevidende. Og klasser over de andre aktører omkring projektet.
Så jeg gætter på, at deres holdbare tidsplaner og budgetter faktisk skyldes, at de har styr på deres lort. (i bemeldte projekt endte deres VVM-redegørelse faktisk med at gøre projektet omkring 50 procent dyrere - altså at det ser ud som om de fandt de begravede hunde allerede i deres undersøgelse i stedet for undervejs i byggeperioden, som dog ikke er gået igang endnu.
Jeg er ikke sikker på andet, end at det ville være at gøre jernbanen en enorm tjeneste, at lægge de to sammen - som det i øvrigt er sket i Sverige uden at banen så vidt jeg kan se er blevet nedprioriteret. Det valg ligger nemlig hos politikerne, og det er her problemet først og fremmest ligger. At skyde skylden på en velfungerende styrelse for det som ikke fungerer et andet sted er simpelt hen for dumt.