"Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen" (Generelt)
Og så undrer jeg mig lidt over hvorfor det udstyr skal fylde så meget. Det virker som om det er 1990 IT teknologi det bygger på - og det er det måske fordi det skal være gennemtestet og godkendt og det tager tid - men hvor meget CPU kraft kræver det? Og burde det bygges op mere modulært, så i stedet for nogle store æsker var det flere små der nemmere kunne bygges ind der hvor der er eksisterende udstyr de skal kommunikere med.
I Aarhus Letbanes tog fylder det tilsvarende udstyr mindre end to gode gammeldags ølkasser, fordelt på tre steder.
Jamen, så ER det jo modulært udstyr. Ærgeligt, at man ikke på IC3 i sin tid tog højde for, at togene skulle kunne integreres i signalsystemet og afsatte plads til det udover til togegs egen computer.
Er der nogen som kan forklarer hvorfor det er så svært? Min liste over mulighedder ville umiddelbart være:
- på hattehylden op mod førepladserne i en eller flere kasser som den over klapsæderne.
- i togførekupeen og lageret ved pantryet
- i skabet overfor toilettet med skifteplads, hvor “bilradioerne” var.
- under gulvet i mellemvognen.
Men jeg kender kun toget som passager og fra rundvisninger hos Scania i Randers og værkstedet i Aarhus.
Er ic3 togene ens? Eller er de meget forskellige? I forhold til ledningsføring mv?