Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen" (Generelt)

af Fysikeren, 2/11 2017, 16:59 (2670 dage siden) @ Henrik Hansen

Som tidligere nævnt, så er VD er politiske "helte" for de levere altid til tiden og til prisen (eller under).
Derfor giver det mening at sende dele af BDK derover rent politisk.
På den anden siden: hvis jeg opererer med meget oppustede budgetter og løse tidsplaner, så kan jeg også være en "helt".
Det er jo lidt pudsigt at BDK er begyndt at opjustere budgetter og tidsplaner efter at de fik en ny direktør fra netop VD....
Det kan være udtryk for dårlig arbejde fra BDK, men det kunne også være forsøg på at fremstå som en helt - senere.

Ved de seneste store vejprojekter har vejdirektoratet været så 'heldige' at priserne på både anlægsarbejder og specielt asfaltarbejdet er været i en hård priskonkurrence. Fra et vejprojekt bliver vedtaget og får et budget og til projektet er færdiggjort, går der ofte 4-6 år. I de 4-6 år er prisen faldet, for asfaltdelen helt op til 20-25% i forhold til det budgetterede. Det vil, om ikke andet, give sig udslag i at projektet bliver billigere at gennemfører en forudset, og det sammen med nogle 'opskruede' budgetter, så ser det hele rigtigt lyserødt ud.

Jeg ved ikke hvordan Banedanmark budgetterer, men hvis man ikke arbejder med samme overbudgettering og man ikke er så heldig at priserne i bygge periode falder, så står man uvilkårligt tilbage som nr. 2, når man sammenligner VD og BDK - og denne placering er rent politisk vand på den siddende Transportministers mølle.

Løsningen er vel ret lige til: Banedanmark skal fremadrettet overbudgettere på samme måde, og dermed opbygge politisk goodwill.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak