"Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen" (Generelt)
Ved at flytte mere og mere til Vejdirektoratet, får de automatisk mere magt ifht. til de andre styrelser - og mere magt er lig flere penge og ressourcer. Et magtfuldt (for magtfuldt) Vejdirektorat vil automatisk forstærke fokus på flere motorveje og fjerne fokus fra f.eks. jernbanen - alt sammen efter OBO's hoved.
Man kunne også se det som opvarmning til, at Vejdirektoratet og Banedanmark lægges sammen inden for den nærmeste årrække. Det er jo allerede besluttet, at de skal flytte under samme tag som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i det nye byggeri ved Dybbølsbro.
Vejdirektoratet har jo allerede bistået ved udarbejdelse af VVM-redegørelser på nogle af de nye højhastighedsjernbaner - for at aflaste BDK der jo har rigeligt med store projekter for tiden. VVM-redegørelser for jernbaner og motorveje ligner nemlig hinanden til forveksling.