"Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen" (Generelt)
For at illustrere noget økonomi, så kunne vi tage nogle antagelse;
DSB skulle have haft ekstra indtægter for 50 mio. kr. fra åbningen pr. år.
DSB skal bruge 100 moi. kr til togbusser ved sporarbejde på gammel bane.
Hvis de 2 antagelser er bare tilnærmelsesvis rigtige, ja så er det da bare om at komme igang med at bestille et "gammelt" anlæg.
De anslåede 100 mio. til togbusser på den bestående bane (ikke "den gamle bane") vil skulle bruges under alle omstændigheder, for den bestående bane nedlægges ikke og dens rejsende skal transporteres under sporarbejde. At den nye bane på sigt vil kunne generere merindtægter, tvivler jeg ikke på, men næppe i størrelsesordenen 100 mio. kr. årligt i de første par år. Har DSB materiel til det? Alt er jo allerede ude at køre på den bestående strækning. Det bliver skatteydenes 100 mio. som på et par år vil blive brændt af på et midlertidigt "gammelt" sikringsanlæg.