Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ambitioner og mulighedcr (Generelt)

af Niels Bak, 13/5 2016, 12:53 (3051 dage siden) @ ThomasTT

Egentlige hurtigtog er næppe nogen god forretning. Ja man kommer lidt hurtigere frem, men sporene er meget dyrere at anlægge og vedligeholde, ligesom de høje hastigheder kræver meget mere energi og bruger voldsomt på kapaciteten, til skade for regionaltog med et typisk større passagerpotentiale.

Det er altså helt modsat internationale erfaringer. Hurtige tog er ganske vist dyre at anlægge, men til gengæld så er de billigere i driften - simpelt hen fordi, det der er dyrest, er arbejdsløn. Og jo kortere tid, turen tager, jo mindre løn til de ansatte.
Omvendt gælder med passagertallet. Hvad nytter det at have passagerpotentiale, hvis de potentielle passagerer tager bilen, fordi toget er for langsomt. Hurtigtog hugger derimod grundigt ind i passagererne fra både biler og fly, og dermed er det dem, der faktisk har mange passagerer mens mange regionaltog kører halvtomme rundt.
Når det gælder driften er lyntogene Kbh Århus i dag den eneste virkelig rentable strækning i Danmark. Et hurtigere tog ville give væsentligt større overskud.
Næppe nok til at kunne betale anlægget - det er kun set få steder i verden, selv om den første TGV-linje Paris-Lyon har betalt sig selv og det samme gælder nogle få linjer i Japan. Så god en linje har vi dog næppe i DK.
Så det er stadig et politisk valg, om det er det man vil bruge pengene på. Men at hurtigtog har dårligere driftsøkonomi og færre passagerer er noget sludder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak