Ambitioner og mulighedcr (Generelt)
Store drifts og samfundsøkonomiske gevinster ved timeplan? Det kræver vist nogle tal, som kan dokumentere dette.
Se venligst side 9 og 10:
https://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/04%20Kollektiv%20trafik/05%20Trafikal...
Så vidt jeg ved, giver al togdrift i Danmark underskud.
Det er så forkert, for DSB giver netop Lyntog og Internationale tog overskud.
Se side 26:
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/228/1615864.pdf
Jo flere tog, og jo hurtigere tog - jo større underskud.
Nu er det vist dig der skal til og finde dine kilder frem? Med den logik kan jeg slet ikke forstå at man lukkede Gedserbanen? I øvrigt så hvis du kigger i ovenstående link så bemærk hvor lille et underskud S-tog har relativt til regionaltog.
Hvis virkelig det lykkes at skabe en enorm vækst i passagertallet, som kunne finansiere hurtigere tog, så vil det igen kræve mere kapacitet - flere spor, flere tog, flere udgifter. Regnestykket vil aldrig kunne gå op i et lille land som Danmark med kun en storby.
Jeg skal igen henvise til mit øverste link der viser at togfonden både giver forbedret Samfunds- og driftsøkonomi.
Noget andet er så, at der er væsentlige sociale fordele ved togdriften, det er simpelthen en rationelle måde at skaffe transport til dem, der af forskellige grunde ikke kører i bil. Her er timeplanen ikke så afgørende. Dem der har travlt flyver.
Næppe hvis toget er hurtigere end flyet. Men det er jo kun hvad udenlandske erfaringer viser, hvorfor skulle vi dog kunne bruge det i Danmark.
--