Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ambitioner og mulighedcr (Generelt)

af ThomasTT, 13/5 2016, 01:40 (3128 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Store drifts og samfundsøkonomiske gevinster ved timeplan? Det kræver vist nogle tal, som kan dokumentere dette. Måske har vi slet ikke brug for en togfond?

Så vidt jeg ved, giver al togdrift i Danmark underskud. Der kan muligvis være ganske enkelte undtagelser fra denne regel. Jo flere tog, og jo hurtigere tog - jo større underskud. Hvis virkelig det lykkes at skabe en enorm vækst i passagertallet, som kunne finansiere hurtigere tog, så vil det igen kræve mere kapacitet - flere spor, flere tog, flere udgifter. Regnestykket vil aldrig kunne gå op i et lille land som Danmark med kun en storby.

Noget andet er så, at der er væsentlige sociale fordele ved togdriften, det er simpelthen en rationelle måde at skaffe transport til dem, der af forskellige grunde ikke kører i bil. Her er timeplanen ikke så afgørende. Dem der har travlt flyver.

Jeg tror sagtens regnestykket kan gå op om nødvendigt. Flere tog er ikke flere udgifter, hvis togene er fyldte. Væsentligt flere spor er ikke nødvendige, hvis bare togene kører nogenlunde ens. Endelig er landets jernbaneinfrastruktur slet ikke så ringe basalt, da man jo har bevaret det, der for alvor ville koste penge at genetablere, sporene ind til bykernerne.

Tiden arbejder for banen. Ikke mindst den omfattende byfortætning er en enorm gevinst på sigt. Det samme er boligprisernes udvikling omkring de større byer. Jeg er - sikkert i modsætning til mange her - overhovedet ikke intereseret i jernbanen som sådan. Den er bare den bedste løsning på en hel stribe problemer. Det er jo også derfor der investeres så massivt i den, som der trods alt gør. Både i Danmark og i udlandet. Se på UK. De har oplevet serisøe stigninger i billetpriserne, alligevel stiger passagertallene voldsomt. Der er ikke noget alternativ.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak