Ambitioner og mulighedcr (Generelt)
Det er vist nærmest et religiøst spørgsmål, om togdrift kan betale sig i streng økonomisk forstand. Lyntog og internationale togs "overskud" er jo baseret på en politisk bestemt betaling for infrastruktur, og den betaling kan hæves og sænkes efter politisk vilje. Men nuvel: Trafikstyrelsens rapport om timemodellen står vel til troende, uanset den mildt sagt ligner en reklame for et byggeprojekt, som lige så godt kan gå fallit i næste uge. Men dette står om den samlede driftsøkonomi:
Den samlede driftsøkonomi i tognettet forbedres betragteligt med Timemodellen. Der forventes en samlet gevinst i størrelsesordenen 150 mio. kr. årligt.
Det er altså ca. 26 kr. pr. dansker om året. Hvor meget batter det lige, når man tænker på de afsavn, som de rejsende skal lide i byggefasen?
Driftsøkonomien kan dog forbedres med 300 mio om året - hvis man hæver billetpriserne, så man undgår overefterspørgsel på siddepladser.
Gevinsten for timemodeltogene ligger ikke i større billetindtægter, men i produktionsoptimering, hvor priserne i de dimensionerende timer hæves så meget, at efterspørgslen efter siddepladser falder. Man kan således undgå indkøb af dyrt materiel, der kun vil blive brugt i begrænset omfang.
Jeg har sjovt nok ikke hørt nogen efterspørge højere billetpriser. Jeg tror stadig, at dem der har travlt, og kan betale, vælger flyet. Med mindre toget er hurtigere, selvfølgelig. Hvilket det kun er, hvis man investerer en masse milliarder, venter en masse år og opnår - højere billetpriser...