Ambitioner og muligheder (Generelt)
Jeg er helt enig med dig!
Jeg har ofte tænkt tanken, gør man alt offentlig trafik gratis, så fjerner vi alt hvad der hedder billetautomater, kontrol, billetsystemer osv osv osv. Det må koste så mange millioner at vedligeholde, prissætte, håndtere klager, osv osv osv. Tænk hvis alt det kunne spares... Mon ikke det så er tæt på at udligne det der rent faktisk kommer ind fra billetpriserne...
Jeg kan så måske sige at man ikke skal kunne køre gratis i et lyntog Ålborg - København. Da det konkurrerer med fly. Men man kunne så sige, at de gennemgående lyntog, det er op til operatøren selv at lave et billetsystem, ligesom fly! Men man kan rejse på tværs af landet gratis, hvis man foretager skift! Så det kun er regionaltog der er gratis. Altså man kunne rejse gratis med et regionaltog KH til Korsør, gratis med et andet regionaltog Korsør Odense, gratis med et 3. regionaltog Odense Fredericia, osv osv. Så man faktisk godt kan komme gratis gennem landet, men at det bare vil koste meget ekstra tid, i form af mange skift. Og vil man have den gode komfort med direkte forbindelse, så må den pågældende operatør selv stå for et billetsystem. Så ville lyntog måske heller ikke være overfyldte, da en billet altid indeholdt en siddeplads, eksempelvis. Ligesom et fly!
Problemet som jeg ser det, ved at gøre alt gratis er at det vil blive overfyldt. Det er det jo allerede i dag hvor man betaler for det! Der skal investeres massivt i infrastruktur før det giver mening. Derudover skulle man til gengæld også overveje at fjerne befordringsfradraget. Skulle man både kunne få et stort befordringsfradrag, og rejse gratis... Det lyder ikke rigtigt. Men det ville klart flytte passagerer!
Jeg mener sådan helt grundlæggende at MANGE fradrag skulle fjernes, ligeså mange afgifter. Det er et administrationshelvede frem og tilbage... Indfør flad skat, baseret på postnr. og evt. forskel på by og landzone, for at kompensere for dårligere infrastuktur 10 km uden for Ringsted, end, inden i selve Ringsted by, og ingen fradrag. Inddel samtlige landets postnumre i skattesatser. Så er det et argument for at bo og transportere sig langt til arbejde, ligeså godt som et stort befordringsfradrag i dag. Og skulle man så være heldig både at bo OG arbejde langt ude på landet, så vinder man! Dette ville også være medvirkende til at man måske kunne lokke flere virksomheder ud i mindre byer, og igen kunne flytte noget af den massive trafik til og fra storbyerne, og igen derpå kunne spare på infrastruktur...
Men nu er jeg ved at bevæge mig ud i generel politik, så jeg tror jeg stopper her :)