Kalenderlåger og kunstig intelligens?
Beholderen fyldes med varmt vand fra fabrikkens kedelanlæg,, vandet bliver til damp når man åbner for regulatoren.
?!?!? Hvordan sker det?
Vi er ude i afdelingen for vands fysiske egenskaber og som OJK så rigtig skriver, så kan forholdet ses i en damptabel (som jeg dog ikke lige har ved hånden her i julen).
Engang for mange år siden var der en længere snak om kedeleksplosioner - at for dampe vand
Det er faktisk lidt det samme her....bare under mere kontrollerede forhold.
Fidusen er at vandet er pænt varmt (lad os sige at det svare til et damptryk på 16 bar). Rimeligt hurtigt vil dette tryk også være i beholderne med det varme vand......når regulatoren åbnes, så strømmer noget af dampen ud fra beholderen...trykket falder, men grundet vandets temperatur, så kan vandet ikke eksistere ved det tryk i flydende form....og så fordamper en sjat vand....og lokomotivet forsætter sin kørsel. Således bliver man ved indtil der ikke er meget vand tilbage i beholderen.....så er det tid at finde en hane med varmt vand igen.
Go morn i forum - alle er vel i gang med at overveje gode og sunde nytårsforsætter?
Ifølge wikipedia er det damp med en temperatur på 180 til 220 °C, der fyldes på lokomotivets beholder. Dampen kondenserer og afgiver varme, så vandmængde og temperatur i beholderen stiger, og når vandet er nået op på samme temperatur som den tilførte damp, lukker man af.
Eller på godt tysk:
"Der Speicher wird wieder gefüllt, indem heißer Dampf (T = 180 °C bis 220 °C) über einen Düsenstock im Sohlenbereich des Kessels in das Wasser eingeleitet wird. Der Dampf kondensiert und gibt die Verdampfungsenthalpie an die Wasserfüllung ab und die Temperatur steigt. Wenn die Wassertemperatur im Kessel diejenige des eingeleiteten Dampfes erreicht, wird die Dampfzufuhr beendet und die Maschine ist betriebsfähig. Durch dieses Prinzip können Dampfspeicherlokomotiven abhängig von der Belastung mehrere Stunden ohne Nachfüllen eingesetzt werden. Der Speicherdruck bei gefülltem Behälter beträgt bei Niederdruckdampfspeicherlokomotiven üblicherweise 12 bis 15 Bar, bei Mitteldrucklokomotiven bis 25 Bar. Das Verhältnis der entnehmbaren Dampfmenge zum Speichervolumen kann für die jeweils geltenden Randbedingungen recht genau berechnet werden"
Bedste hilsner