Kalenderlåger og kunstig intelligens?
Beholderen fyldes med varmt vand fra fabrikkens kedelanlæg,, vandet bliver til damp når man åbner for regulatoren.
?!?!? Hvordan sker det?
Vi er ude i afdelingen for vands fysiske egenskaber og som OJK så rigtig skriver, så kan forholdet ses i en damptabel (som jeg dog ikke lige har ved hånden her i julen).
Engang for mange år siden var der en længere snak om kedeleksplosioner - at for dampe vand
Det er faktisk lidt det samme her....bare under mere kontrollerede forhold.
Fidusen er at vandet er pænt varmt (lad os sige at det svare til et damptryk på 16 bar). Rimeligt hurtigt vil dette tryk også være i beholderne med det varme vand......når regulatoren åbnes, så strømmer noget af dampen ud fra beholderen...trykket falder, men grundet vandets temperatur, så kan vandet ikke eksistere ved det tryk i flydende form....og så fordamper en sjat vand....og lokomotivet forsætter sin kørsel. Således bliver man ved indtil der ikke er meget vand tilbage i beholderen.....så er det tid at finde en hane med varmt vand igen.
Det er næppe farligt at gå tør for varmt vand......lokomotivet stopper bare (og så ville jeg nok skynde mig at sætte skruebremsen på så det ikke triller ind i etellerandet)....herefter må "man" bede om hjælp til at blive slæbt væk.