"Kejser Wilhelms-vogne", hvorfor navnet?
Go´aften!
Opgaven eller problemet med at få et velunderbygget svar vedr. afsigelsen af det tyske materiel, skal nok findes i det svar du selv ligger op til tidligere i tråden, nemlig at det var en ren politisk beslutning/afgørelse regeringerne Zahle og Neergaard traf.
Jeg har ikke haft/har mulighed for at finde årsagerne til de eventuelle trafikale ændringer, der måtte være sket siden materielstatussen blev indsendt til Generaldirektoratet pr. februar 1919 og Maskinchefens svar i januar 1921.
Men jeg kan af diverse skrivelser fra Maskinafdelingen se, at man får rimelig travlt med at fremskaffe fornøden trækkraft til Sønderjylland. Bl.a. må planlagte anvendelser af de nye litra F III hastigt ændres, da litra F II ikke findes anvendelig ud over almindelig rangering. Heldigvis havde man et par overkomplette litra A til rådighed og på godssiden var man så heldig, at de sidste anskaffelser af litra D medførte, at man kunne frigive et antal litra G til Sønderjylland. Men i alt slet ikke de tal som opgivet i 1919 behovet. Jeg har ikke noget kendskab til vognsiden.
Ved anskaffelsen senere af litra S, kunne man yderligere sende et antal litra O til Sønderjylland. I realiteten – og bortset fra F III – altså ældre materiel, der ansås for overkomplette i visse henseender.
Så dette KUNNE tyde på, at Floors svar i 1921 var et rent politisk svar, mere end en reel materielfaglig vurdering.
Som tidligere skrevet, skal svaret – det ”RIGTIGE” - nok findes i UM arkivsager, hvis ikke destruerede.
Mvh og forhåbentlig en fortsat god aften
Steffen Dresler