"Kejser Wilhelms-vogne", hvorfor navnet?
Jeg VED at Tyskland jf. Versaillestraktaten blev pålagt at afgive - og i flere tilfælde nybygge - i hundredevis af lokomotiver til sejers magterne og de forurettede stater, der så i () blev "tilbageleverede" i 1939/40. Men det har jo ikke noget at gøre med 1. verdenskrig og danske privatbaner, eller?
Jeg har hørt at der blev bygget så mange vogne, faktisk for mange. Så private firmaer købte dem, for først at leje dem ud og siden sælge dem. Og på den måde havnede de så i Danmark.
Jeg tror at I skal passe på at blande to ting sammen. Tyskland skulle aflevere jernbanemateriel, ja. MEN Tyskland skulle også betale krigsskadeerstatning og en mulighed var at producere det man havde kapacitet til. Derfor kan vognene godt være produceret med henblik på salg, men dog med baggrund i fredsslutningen. Man bliver jo også nødt til at se på hvordan forholdene var i andre dele af den tyske økonomi efter 1919, hvis man skal have fat i den rigtige forklaring.
Det er jo interessant at DSB fortsatte med at beskæftige Scandia, i stedet for at indkøbe billigere alternativer, som privatbanerne i visse tilfælde gjorde. QR/H og PJ-vognene er jo samtidige danske kopier af de prøjsisk-tyske normalgodsvogne.
PTR 9619 kom (som andre jo allerede har bemærket) først til DSB i 1933 og det på en tid hvor DSB IKKE prioriterede indkøb af godsvogne, men derimod broer, lyntog og anden modernisering. Desuden er det værd at bemærke at PT-vognene kom til at danne forbillede for PB-vognene i 1942 med de ændringer i akselafstand (højere mulig hastighed) og sidehøjde (man skulle kunne skovle ud over sidekanten) som enhver kan se.
Læs om krigsskadeerstatningerne her