"Kejser Wilhelms-vogne", hvorfor navnet?
Go´aften på en herlig fredags begyndende weekend.
Man skal jo videre fra Versaillestraktaten (godt link for en umiddelbar forståelse, hvis man ikke har beskæftiget sig før med denne) for at kunne aflæse – ud over den økonomiske ruin – hvad det betød for tysk industri, samhandel mv.
Det der ikke umiddelbart kunne erlægges i hård valuta, blev jo hovedsageligt af Frankrig (og Belgien), udlagt i varer, naturalier og bl.a. som før nævnt, jernbanemateriel. Til dette tal skulle så yderligere lægges en procentudregning af, hvor mange lokomotiver og vogne man skulle have udover, alene på de baner, der lå i de landområder, Tyskland blev tvunget til at afstå til Frankrig, Belgien, Polen, Tjekkoslovakiet etc., for at kunne opretholde en normal drift. Dette skete så også senere på de baner i landområder, der ved en efterfølgende folkeafstemning overgik til f.eks. Polen.
Og noget af det lokomotivmateriel der skulle afgives, blev nyproduceret eller taget fra løbende leveringer. Det er bl.a. derfor, man fandt kendte ex. Preussiske lokomotivtyper som Gattung P8 i Belgien, Frankrig og Polen, der så som flere belgiske ”lejelokomotiver” sås i Danmark under den 2. verdenskrig!
Alt dette lokomotivmateriel skulle jo på den ene eller anden måde erstattes og var bl.a. en af årsagerne til – efter oprettelsen af Deutsche Reichsbahn – enhedslokomotivernes hurtige indførelse.
På bl.a. de baner, der blev overtaget efter en folkeafstemning ligger hér en lille opgave for dem der har tid og lyst, nemlig at finde ud af, hvorfor Danmark faktisk som eneste nation afstod for deres ret til at beholde/få den procentdel af det jernbanemateriel man faktisk var berettiget til!!!
I øvrigt bemærkelsesværdigt, at USA ikke ønskede denne traktat og at England kun halvhjertet gik med til nogle af traktatens (der var faktisk flere) hårde og af Frankrig dikterede delområder. Som en politiker udtalte i 1919; ”vi har ikke fået en Versailles fredstraktat, men en 20 års periode med ikke krig”. Han havde som bekendt ret!
Alt ovennævnte giver dog stadig ikke svaret på hvorfor man/nogle jf. UTJ og udelukkende i Danmark, kalder noget vognmateriel for Kejser Wilhelm vogne?
Mvh
Steff