Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den trebenede model (Generelt)

af ThomasTT, 17/1 2014, 05:14 (3972 dage siden) @ Casper

Rejsetidsforlængelser er noget skidt, ja, men det ska jo ses i sammenhæng med, hvad man opnår. Billund ville være det vigtigste stop på en timelang rejse. Hvis sporet allerede løb forbi billund ville det blive opfattet som bizart at fjerne det. Men ok togene kunne sevfølgelig fordeles, men så ville Herning/Holstebro/struer kun få timedrift, og det er alt for lidt til en lufthavn.

Din vejle-løsning er perfekt. Også driftsmæssigt ville det være optimalt, da man kunne køre Aarhus-Horsens-Vejle-Billund. Det ville også lette på problemet med at vejle hægtes af hovestrækningen, da de ville forbindes med købebnhavn og Aarhus på anden vis lige så effektivt.

Men... Det kommer bare ikke til at ske. Det er for dyrt, uoverskueligt og farlig. Jeg tror ikke man under nogen omstændigheder ønskerat bygge egentlig jernbane inde i byerne. Det er rasende dyrt og økonomisk farligt. Højbaner og unikke banegårde over flere kilometer ind i bycentrum er noget, der kan få IC4 til at virke småting. Og det er ikke sandsynligt at de enkelte andre foreslåede linieføringer skulle ende med at blive dyrere. Det er meget begrænsede projekter.

Derimod kunne man overveje at køre Aarhus-Vejle-Billund alene med Jelling-forbindelsen og vending i vejle. Der bliver ganske vist over en times rejsetid, men uden skift og driftsmæssigt er det effektivt, da der reelt er tale om en kombination af ruter, der køres alligevel. Så kan udviklingen diktere, hvilke af de mange mindrre linieføringer, der senere kommer på tale.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak