Direkte tog til Billund - en "umulighed"? (Generelt)
Spørgsmålet er: Hvad vil være "relevant"? Hvad vil kræve mindst skatteydertilskud pr. personkilometer? ...
Niende kvikke hjerne ville foreslå halvtimedrift eller tyveminuttersdrift eller kvartersdrift Billund Lufthavn-Vejle og med skift i Vejle til diverse andre togsystemer. Tiende kvikke hjerne ville sige, at så kunne man lige så godt have bygget en letbane direkte fra Billund Lufthavn til Vejle! Og ellevte kvikke hjerne ville påpege, at togskifte er en showstopper, der får kunderne til at fravælge toget og i stedet vælge en anden lufthavn med ægte direkte togforbindelser (Aalborg og Kastrup) eller vælge bil til/fra Billund Lufthavn.Men som sagt: De kvikke hjerne har nu rigtig god tid til at udtænke, hvorledes man laver "direkte" tog til Billund Lufthavn - og vel at mærke direkte tog med tilpas økonomi og høj frekvens.
Ja, eller man kunne blive ved status quo. Billund lufthavn som en forvokset regionallufthavn, der bedst betjenes med privatbiler. Evt. med overnatning på hotel og betaling for parkering. Ligesom i dag.
Det bliver måske sådan også fremover, og det behøver trafikrationelt ikke være en dårlig løsning.
Jylland undtagen Østjylland er tyndt befolket bil-land.
Man kunne dog godt supplere med bedre og hurtigere busser.
Denne model indeholder dog ingen visioner eller hurtigere tog, og den er heller ikke bæredygtig hvis benzinpriserne stiger eller der bliver indført skrappe CO2-regler.